6. Bokeh fények

Ezen az oldalon kifejezetten, és egyúttal kizárólagosan a bokeh-el foglalkozunk, de leginkább képeket nézegetünk.

A bokeh a mélységélességen kívül eső fények leképzésével kapcsolatos fogalom. Akkor lesznek igazán érdekesek, hatásosak az ilyen képek, ha az előtérben, vagy a háttérben fényforrásként működő kis képi elemek vannak.
Az élesség kifejezés azzal a képtartalommal foglalkozik, amely a képsíkban (az éles kép síkjában) jelenik meg a fényképezőgépben és így a kész képen is, a bokeh pedig azokkal a fényekkel, amelyek ezen kívül esnek. A japán bo-ke (ejtsd: bokeh) életlenséget jelent.

A bokeh nem csak egy technikai érdekesség, hanem felhasználható érzések, hangulatok kifejezésére, erősítésére is.

Mivel ebben az írásban nem komolykodunk technikai dolgokkal, ezért nem is boncolgatjuk tovább ezt a bokeh ügyet.
Ügyes kis kijelentés ez ugye? Azt sugallja, hogy sokkal többet tudok a bokehről, csak most nem adom elő magam.

Egy barátom azt állította, hogy az a szakember, aki a szakszavakat mondatokba ágyazva tudja felemlegetni. Van benne némi igazság.
Valójában azonban a bokeh említésével a célom most csupán az volt, hogy felhívjam a kedves néző/olvasó figyelmét arra, hogy azoknak a csodafényeknek, amelyek a képeken megjelennek nevük is van.

Először Gyurka barátom munkáinál tudatosult nálam ez a dolog. Néha macerás megvalósítani, máskor meg adja magát a téma, megint máskor ez lép fel fő témáként.
Nézzünk meg néhány ilyen képet!


6/1. Fényhabfürdő
A 6/1. sz. "Fényhabfürdő" című képen egy eső utáni pókháló látható majdnem az éléről. A sárga folt az egy fennakadt növényi darabka. A kép teljesen nyitott rekesszel készült, ezért a habok kör alakúak.

Talán mondanom sem kell, hogy a habok fényből vannak, melyek az esőcseppekből indulnak ki. Érdekes felfigyelni a körök hangsúlyos kontúrjára. Azt mondanám, hogy ezen a képen a bokeh a főszereplő.

A 6/2-es "Labdajátékok" című képen ugyancsak egy vizes pókháló látható egy kis technikai trükkel megvadítva (negatívba fordítva).

6/2. Labdajátékok


6/3. Örök harag
Ezen az "Örök harag" harag című képen a háttér-fényfoltokat nem vízcseppek formálják, hanem a falevelek között átszűrődő nap-fény-források.
Egyszer láttam egy napfogyatkozáskor készült képet, amely ugyancsak a falevelek között átszűrődő, de a földre vetülő fényfoltokat ábrázolt. Azon a képen a foltok sarló alakúak voltak.

Itt viszont szép szabályosan kör alakúak, mi több színesek.


Ezt a rovarevő növényt a Budapesti Füvészkertben fényképeztem. A füvészkertben készült képeimet később még külön is megmutatom

Az, hogy egy növény állatot eszik, mindig is egy kicsit meghökkentő, elborzasztó volt a számomra. Az, hogy az ember és az állatok növényevők (is) azt természetesnek fogadom el, de hogy fordítva legyen?! Ki hallott már ilyet! Kész szerencse, hogy a növények nem szaladnak utánunk.

Ezek a növénykék igen szerényen húzódnak meg a kis cserepeikben. Egy-egy karjuk (mint amilyen a képen is látszik) a valóságban 3-5 cm hosszú.

A levélkékből kis csápok állnak ki végükön emésztőnedvet és ragasztóanyagot tartalmazó hólyagocskákkal. Ha jól tudom harmatfű a nevük. A rátévedő rovarokat fogva tartják.
Nem könnyen szabadulnak ki, mint ahogy mi is alig tudunk némely utcai árusok utánunkszaladós ragaszkodásából kimenekülni.

Ez a kép viszont, minden mellébeszélés nélkül, egyszerűen megmutatja a növénykét közelről.

A kép nem sokkal öntözés után készült. Az egymásba fonódó köröcskék látványa fogott meg. Hálás téma. Szerencsére a növényke számunkra nem veszélyes.

6/4. Farsangi színek


6/5. Három + egy
Ezt az aranyos kis képet a kerti tóban (-nál) fényképeztem egy aprócska szitakötőről, ahogy a nádszálon ült. Először bosszantott, hogy a nád túlsó felén van, de aztán megbékültem vele. Addig-addig nézegettem a képet, amíg jobbnak találtam így, mint máshogy.

A víz felszínén szétterülő levelek körül a felületi feszültségek miatt a víz felszíne sohasem sík, hanem mindig kialakulnak kis görbületek, csomósodások.

Három ilyen kis csomó vált a kép díszítőelemévé. Ez esetben a rekeszt szűkebbre állítottam a mélységélesség miatt. Így a kis fényfoltokat körök helyett nyolcszögek határolják a rekesz-lemezek számának megfelelően.

Formák, fények, színek! A fotózás fordította a figyelmemet ezekre a dolgokra.
Még a tóparton is.


Ez a kép, inkább csak technikai játék.

Arra viszont pompás, hogy bemutassa: ez a bokeh-látomás nem csak az élességi sík mögül jövő fényekre igaz, hanem mindazokra is, amelyek az élességi sík előtt helyezkednek el.



6/6. Techno


6/7. Koronaékszerek
A bal oldali kép Kőszegen készült.
A sógornőmmel (aki szintén fotókedvelő) bóklásztunk egy réten. Kérdezhetnék miért említem Kőszeget, hiszen ezt a képet bárhol elkészíthettem volna. Hát igen, de ez a kijelentés csak részben igaz. Tényszerűen persze teljesen, de az ember bonyolultabb annál, minthogy mindig és teljesen tényszerű legyen.

Amikor meglátom ezt a képet, akkor felvetül a kőszegi kirándulás emléke, az éppen akkor és ott rendezett szüreti fesztivál látványa, a mező, amire (már megbeszéltük) tavasszal ismét kimegyünk. Végül, de nem utolsó sorban számban érzem a frissen sült fánk ízét baracklekvárral - amit ebédre kaptam.

Önök persze mindebből kimaradnak.

Marad viszont a kép, ami remélhetően tetszik, és jól illusztrálja a témánkat. Egyúttal felhívja a figyelmet arra is, hogy a fényforrás helyével (itt kézben tartott diffúzoros vakuval), és a fény irányával is érdemes játszani.


Ezzel be is fejeztük a bokeh felé tett kitérőnket. Érdemes ezzel a dologgal játszani, mert látványos, érdekes képeket készíthetünk vele. Én legalábbis szeretem.
Viszont minden kitérő azért kitérő, hogy aztán visszataláljon a főútra (bár itt is, ott is képek vannak). Így tehát a továbbiakban megint csak képeket nézegetünk, amelyeket nem akárhol, de a
Füvészkertben készítettem: Jönnek velem?Vissza a főoldalra