![]() |
![]() |
|
Ezen az "Örök harag" harag című képen a háttér-fényfoltokat nem vízcseppek formálják, hanem a falevelek között átszűrődő nap-fény-források. Egyszer láttam egy napfogyatkozáskor készült képet, amely ugyancsak a falevelek között átszűrődő, de a földre vetülő fényfoltokat ábrázolt. Azon a képen a foltok sarló alakúak voltak. Itt viszont szép szabályosan kör alakúak, mi több színesek. |
![]() |
Ezt a rovarevő növényt a Budapesti Füvészkertben fényképeztem. A füvészkertben készült képeimet később még külön is megmutatom Az, hogy egy növény állatot eszik, mindig is egy kicsit meghökkentő, elborzasztó volt a számomra. Az, hogy az ember és az állatok növényevők (is) azt természetesnek fogadom el, de hogy fordítva legyen?! Ki hallott már ilyet! Kész szerencse, hogy a növények nem szaladnak utánunk. Ezek a növénykék igen szerényen húzódnak meg a kis cserepeikben. Egy-egy karjuk (mint amilyen a képen is látszik) a valóságban 3-5 cm hosszú. A levélkékből kis csápok állnak ki végükön emésztőnedvet és ragasztóanyagot tartalmazó hólyagocskákkal. Ha jól tudom harmatfű a nevük. A rátévedő rovarokat fogva tartják. Ez a kép viszont, minden mellébeszélés nélkül, egyszerűen megmutatja a növénykét közelről. A kép nem sokkal öntözés után készült. Az egymásba fonódó köröcskék látványa fogott meg. Hálás téma. Szerencsére a növényke számunkra nem veszélyes. |
|
![]() |
|
Ezt az aranyos kis képet a kerti tóban (-nál) fényképeztem egy aprócska szitakötőről, ahogy a nádszálon ült. Először bosszantott, hogy a nád túlsó felén van, de aztán megbékültem vele. Addig-addig nézegettem a képet, amíg jobbnak találtam így, mint máshogy.
A víz felszínén szétterülő levelek körül a felületi feszültségek miatt a víz felszíne sohasem sík, hanem mindig kialakulnak kis görbületek, csomósodások. Három ilyen kis csomó vált a kép díszítőelemévé. Ez esetben a rekeszt szűkebbre állítottam a mélységélesség miatt. Így a kis fényfoltokat körök helyett nyolcszögek határolják a rekesz-lemezek számának megfelelően. Formák, fények, színek! A fotózás fordította a figyelmemet ezekre a dolgokra. |
![]() |
Ez a kép, inkább csak technikai játék.
Arra viszont pompás, hogy bemutassa: ez a bokeh-látomás nem csak az élességi sík mögül jövő fényekre igaz, hanem mindazokra is, amelyek az élességi sík előtt helyezkednek el. |
|
![]() |
|
A bal oldali kép Kőszegen készült. A sógornőmmel (aki szintén fotókedvelő) bóklásztunk egy réten. Kérdezhetnék miért említem Kőszeget, hiszen ezt a képet bárhol elkészíthettem volna. Hát igen, de ez a kijelentés csak részben igaz. Tényszerűen persze teljesen, de az ember bonyolultabb annál, minthogy mindig és teljesen tényszerű legyen. Amikor meglátom ezt a képet, akkor felvetül a kőszegi kirándulás emléke, az éppen akkor és ott rendezett szüreti fesztivál látványa, a mező, amire (már megbeszéltük) tavasszal ismét kimegyünk. Végül, de nem utolsó sorban számban érzem a frissen sült fánk ízét baracklekvárral - amit ebédre kaptam. Önök persze mindebből kimaradnak. Marad viszont a kép, ami remélhetően tetszik, és jól illusztrálja a témánkat. Egyúttal felhívja a figyelmet arra is, hogy a fényforrás helyével (itt kézben tartott diffúzoros vakuval), és a fény irányával is érdemes játszani. |
![]() |
Ezzel be is fejeztük a bokeh felé tett kitérőnket. Érdemes ezzel a dologgal játszani, mert látványos, érdekes képeket készíthetünk vele. Én legalábbis szeretem. |